25 Ocak 2019 Cuma

Google'ın Yapay Zekasından 2 Süper Gelişme..

                                               Google yapay zekasında önemli 2 gelişme

1.Google yapay zekası,artık insan sesini yazıya çeviriyor.
2.Google Çeviri,artık daha iyi çeviriyor.

İnsan sesini yazıya çevirme özelliği..

"İnsan sesini yazıya çevirme" özelliğini aslında hemen hepimiz biliyoruz. Yani yeni bir şey değil aslında. Bu özellik hemen herkes için yararlı ve faydalı olabilen bir uygulamadır,diyebiliriz.

Düşünsenize;

Birden aklınıza, bir fikir hakkında çok güzel düşünceler geliyor. "Aa! O da ne,şimdi kalk defter ve kalem ara,bulabilirsen bunları al, düşüncelerini yazıya çevirmeye çalış. Üfffff,çok zahmetli bir iş. " 😁

Ya, yazarken o çok güzel muhteşem düşünceleriniz uçup giderse? Eyvah'da eyvah! 🤔

* Eğer elinizle yazı yazmayı sevmiyor ve çok zahmetli bir iş olarak görüyorsanız..
* Eğer uzun uzun notlar almayı seviyorsanız;
* Eğer bir gazeteci, bir yazarsanız yada gazeteci/yazar olmak istiyorsanız..
* Eğer hatta ses ve video kayıt ortamlarındaki sesleri (konuşmaları),yazıya dökme ihtiyacındaysanız..

Google'in yapay zekasına ait bu "sesi yazıya çevirme" platformu, tam size göredir,diyebiliriz..

Sen konuş,Google yazsın.. Google'dan 2 özellik..2 ayrı platformda..

1) Google Drive ile sesi,yazıya çevirme
(Bunun için bir gmail hesabınız olmalı)

Google'ın bu özelliği aslında ilk önceleri "Drive" menüsünde vardı ve halen de var. Sanmıyorsam 2016 yılında faaliyete geçmiş olmalı. "Sesli komut ile yazı yazma özelliği Google Drive üzerinde kayıtlı bütün dökümanlar için geçerli durumda."(1)

Aslında ben bunu hiç denemedim. Sadece bir göz attım, nasıl birşeymiş diye. Benim windows10 işletim sisteminin mikrofonunda bir sorun olduğu için, bu özelliği pek kullanamadım.  Ancak kullanmak,denemek isteyenler varsa,nasıl kullanıldığına dair kısa bir bilgi ve resim verebilirim..

Alttaki resme bakmanız yeterlidir,aslında..

                                       Google Drive dökümanlarda,sesi yazıya çevirme

Eğer birşey anlayamazsanız, Google'ın "Sesinizle yazma" ek bilgisine başvurabilirsiniz. Yada google'da konuyla ilgili arama yaparak,sesi yazıya çevirmeyle ilgili çok sayıda paylaşımlara da bakabilirsiniz..Aşağıda kaynaklarda bir link verildi.(2)

Drive özelliği, aslında çok zahmetli gibi görünüyor. Gerçi henüz denemedim ama "noktalama işaretlerine uyması" açısından, şimdilik Drive üzerindeki bu sesi yazıya çevirme özelliği idare eder diyelim.. İdare eder diyorum çünkü,tahmin edebileceğiniz gibi "çok pratik" bir uygulama değil..

İnsan, hemen elinin altında olmasını istiyor. Yani,böyle uzun uğraşlar olmasın,gezip tozarken bile konuştuğumda yazsın bu yapay zeka..Ama maalesef böyle bir yapay zeka icatı yapılmış değil,şimdiye kadar.. Ama en azından bunlar da idare eder diyoruz,artık..

2) Google Web ile sesi,yazıya çevirme 
(Bunun için bir gmail hesabınıza gerek yok,direkt olarak yazdırabiliyorsunuz)

Google Drive girmek için bir gmail hesabınızın olması,kullanıcıların "pratik" olmamasından dolayı pek tercih edilmemesine neden oluyordu. Bu nedenden dolayı mıdır nedir,tam bilmiyorum ama Google,web üzerinden artık herkesin rahat bir şekilde "konuşmasına ve konuştuklarını yazdırmasına" olanak sağlayan bir web platformu sunmuş durumda.

Ama tabii bu bildiğim kadarı ile "demo" olarak sunuluyor. Bu şu demek oluyor aslında; "Bu uygumala demosu,şimdilik ücretsiz ama ilerde belki paralı olabilir!" Ama tabii,Google belki bunu ilerde ücretsiz de yaparak,herkesin faydalanmasına da açabilir.  Bu özellik zaten pek "pratik" olmadığından dolayı parasız olsa da kimsenin dikkatini çekeceğini pek sanmıyorum,paralı olursa artık siz düşünün..

Herneyse,"bu özellik paralı olmadan önce hemen bi kullanalım" (seni beleşci seni😁)  düşüncesi ile bir deneme yapmıştım. Tabii,bu denemeyi windows8.1 işletim sisteminde yaptım. PC'nin microfon ayarlarıyla falan hiç uğraşmadım,zaten otomatik olarak microfonu tanıyordu..

Bu şekilde konuşmaya ve konuştuklarımın yazıya dökülmesini seyretmeye başlamıştım. Açıkçası hoşuma gitmişti ama noktalama işaretlerine uymaması,beni biraz kızdırdı,GoogleDrive gibi değildi..

Bu özelliğin başka bir güzel yanı da,ses ve video kayıtlarındaki sesi, yazıya dökmesidir..Bu açıdan da güzeldi ancak bunun için bilgisayarınıza özel bir "sanal microfon yazılımı" indirmeniz gerekiyor.

UYARI: Tabii indirirken de dikkatli olmanız gerekir,ziraa internet ortamında indirdiğiniz her uygulama güvenilir değildir. Size güvenilir bir isim de veremem. Şahsen ben de hangisinin güvenilir olduğu konusunda pek emin değilim. Ben bile indirirken tüm riskleri göz önüne alarak indirdim. PC'nizdeki önemli bilileriniz çalınabilir hatta tüm verileriniz sizin haberiniz olmadan dahi silinebilir,değiştirilebilir..PC'nize dahi çok büyük maddi zararlar dahi verebilir..Tüm bu riskleri göz önüne alarak,indirme işlemlerini yapabilirsiniz..Size kalmış birşey tabii ki..

Her neyse,sanal microfon yazılımı çalışma prensibi kısaca şöyle; "PC dışındaki ortamdan gelen sesleri (yani şu an sizin bulunduğunuz ortamdan,örneğin kendi konuşmalarınızı) bypas edip,sadece PC içindeki sesleri (video sesleri gibi) algılanmasına izin veriyor. Video seslerini duyamıyorsunuz ama Google web konuşması apisi,bu sesleri algılıyor ve sesleri yazıya çeviriyor."

Peki,bu web konuşmasını nasıl kullanacağız?

Aşağıdaki resimlere bakarak ayarlabilirsiniz. Drive'daki kadar zor bir şey değil. Olmazsa eğer internette konuyla ilgili çok sayıda paylaşım var,bu paylaşımlara da bakabilirsiniz.

Önce buradan GOOGLE WEB KONUŞMASI APİSİ'ne gidip bakabilir ve deneyebilirsiniz. İşte bu da kullanım resimleri;

1) Önce konuştuğunuz dilinizi seçiniz. Google yapay zekanın konuşmanızı tanımlayabilmesi için,konuşma dilinizi seçmelisiniz. Yoksa algılayamıyo,maalsef..🤔 Bir de dil (lisan) seçimi çok sınırlı. Allah'tan Türkçe'yi eklemeyi ihmal etmemişler..Yoksa ne yapardık biz..😁

                                                              Konuştuğunuz dili seçiniz


                                                            Konuştuğunuz dili seçiniz 2

2) Mikrofon simgesine tıklayın. Mikrofonunuza erişim için sizden izin istenecek. İzin verirseniz,konuşmaya başlayabilirsiniz. Yapay zeka,konuşmanızı yazıya dökmeye başlayacaktır.

Eğer microfonunuzda bir sorun varsa, verilen yönergeleri takip ederek sorunu düzltebilirsiniz. Yada deneyimli birsinden yardım alabilirsiniz..

                                                      Mikrofon simgesine tıklayın

Sesi yazıya çevirme özelliği pratik mi?

Sesi yazıya çevirme özellikleri her ne kadar faydalı olsa da,insanların bunu "pratik" olarak görebilmesi,galiba biraz zaman alacak gibi. İnsanların kendi konuşmalarını, internet yoluyla yazmaya çalıştırması pek pratik olarak gözükmüyor.

Ah,şöyle etrafımızda fırıl fırıl dönen,yapay bir zekaya sahip mini bir robotumuz olsaydı..🙂

Gönül isterdi ki, hani şu dizi ve sinema filmlerindeki gibi "çevremizde fırıl fırıl dolaşıp-duran,bizi takip eden küçük bir yapay zekaya sahip mini bir robotumuz" olsaydı,ne güzel olurdu. Bu sayede,robotumuza sesli konuşarak,bu konuşmamızın yazıya dökülmesini de sağlamış olurduk..

Böyle olsaydı,elimiz ne kalem-kağıt tutardı ne de internette sesi yazıya çevir sitelerini arayıp dururduk..Ne güzel olurdu ama? Ben de kendi blog yazılarımı ve hatta kitaplarımı dahi mini robot sayesinde hazırlamış olurdum.

Google'ın yapay zekasında büyük sıçrama var,galiba..😮

Google Çeviri (Google Translate)'nin çeviri özelliğinin gelişmiş olması..

Doğrusunu söylemek gerekirse,Google Çeviri özelliğini çok sık kullanan biriyimdir. Yıllarca Google çeviri özelliğini kullanarak da çalışmalar yapmıştım. Hatta ingilizce kitaplarımı dahi buradan çevirererk hazırlamıştım.

Ancak ne yalan söyleyeyim,bir kaç ay öncesine kadar Google Çeviri özelliği beni yıllarca çok büyük hayal kırıklığına uğratmıştı. Bu çevirileri kimler hazırlıyorsa artık, bana illalah dedirtmişti. Bir sürü saçma sapan çeviri kelimeler bir diz boyuydu.😡

Ancak şu son bir kaç haftadır, Google çeviri de ilginç ve bir o kadar da şaşkınlık yaratan "kaliteli çevirelere" denk gelmeye başladım. Çeviriler,eskisine oranla gelişmiş ve daha iyi bir çeviriler haline gelmiş gibiydi.🙂

Dikkat ettiyseniz,önceki yazılarımda elde ettiğim yabancı kaynaklardaki "ingilizce" çevirilerinin Türkçesini, buradan elde etmiştim.. Ve inanamamıştım gerçekten. Olamaz,bir mucizeydi bu..😁Müthiş bir gelişmeydi açıkçası..

Müthiş olmasının nedeni,Türkçe'de var olan bazı detaylı sözcük ve kelimeleri bile algılayabilmesiydi. Yani,İngilizcedeki detaylı sözcük ve kelimeleri,Türkçeye (tam olmasa da) olduğu gibi çevirebilmesiydi.

Gerçi halen bazı ufak tefek çeviri hataları var 🤔 ama şimdilik bu gelişim bile büyük bir başarı aslında.

Google aramalarında bile sıçrama olmuş,ilk sırada Google çeviri var..

Google'nin çeviri özelliğinin gelişmiş olmasını sadece ben değil, büyük bir kullanıcı kitlesinin de farkettiğini, küçük bir test ile siz de fark edebilirsiniz. Mesela;

25.01.2019 tarihi itibariyle Google arama moturuna "Google" diye yazdığınızda, Google yapay zekası, size ilk başta "Google Çeviri, Google Translate" özelliklerini listeleyecektir..

                                   Google aramalarında ilk sırayı Google çeviri ve translate almış.

Bu, "kullanıcıların büyük çoğunluğunun Google çeviri özelliğinin gelişmiş olduğunun fakına varmış olduklarını", bize gösteriyor aslında..Yani artık düşünün bu gerçeği..

Yapay zeka çalışmalarında son durum ne?

Google,Microsoft ve Amazon,şu an itibariyle dünya da "yapay zeka" çalışmalarını en iyi ve en aktif bir şekilde sürdüren 3 teknoloji devi. Bunları Facebook,Twitter gibi sosyal medya devleri takip ediyor.

Aslında etrafta o kadar çok yapay zeka var ki,hangisinin daha iyi bir zekaya sahip olduğunu pek anlayamıyorsunuz. Belki denemeler sonucu,hangisinin daha iyi olduğunun farkına varabiliriz.

Google yapay zekasının ismi ne?🤔

Biliyorsunuz "yapay zeka" ingilizce de "Artificial Intelligence" diye geçer. Bunun kısaltması ise "AI"dir. Google,bildiğim kadarıyla kendi yapay zekasına şu ana kadar herhangi bir isim vermiş değil. Sadece "Artificial Intelligence"'ın kısaltması olan "AI" ismine odaklanılmış durumda. Yani,kısaca "Google AI" deniliyor,en azından şimdilik. Gerçekte,bu tanım Google'ın yapay zekasına vermiş olduğu bir isim değil.

İlerde nasıl bir isim düşünülür belli değil. Kimbilir belki de "Google AI" de kalıcı olabilir. Ancak bu isim biraz donut gibi. Sıradan insanların anlayabileceği ve akılda kalıcı güzel bir isimle çıkarlarsa çok iyi olur herhalde..

Bir de Google,kendi bünyesindeki birçok özelliğine de farklı yapay zeka isimleri verebiliyor. Bu da aslında çok kafa karıştırıcı. Örneğin Google'a ait "arama motoru optimizasyonu,youtube,gmail,blogger,play,drive,goole+" vs gibi çok sayıdaki özelliklerin hepsi, ayrı ayrı yapay zekalar tarafından kontrol edilip,dizayn ediliyor gibi. Tabii bu da doğal olarak,Google'in yapay zekasının gerçek isminin ne olduğu konusunda insanların kafasını karıştırıyor. Bu açıdan,yapay zekanın tek bir isimle taçlandırılması,daha mantıklı olacak gibi..

Ayrıca Google'ın "Herkes için AI geliştirme" platformuna da bir göz atabilirsiniz..Burada Google'ın başka özelliklerine ait ,farklı AI çalışmaları bulunuyor. Ayrıca Google,"Ekibimize katılmak için yetenekli insanlar arıyoruz" diye bir fırsat ortamı da sunmuş durumda..Kimbilir belki sizin de ilginizi çekebilir..

Sitenin üst kısmında "hakkında,Hikayeler,Araştırma,Eğitim,Araçlar,Prensibler ve Blog" link özellikleri bulunuyor.. Bu linklerin açılımlarında Google, "(AI)" konusunda eğitimler ve fırsatlar sunuyor..

Evet,Google'deki değişimleri aktarayım demiştim ama sanki Google'ın tanıtımını da yapmış gibi oldum herhalde..Heryneyse,bu ilgi çekici gelişmeleri aktarayım demiştim..Belki sizin de ilginizi çekebilir,kimbilir..

Umarım size faydalı bilgiler verebilmişimdir.Sağlıcakla kalın dostlarım..E.Y.

KAYNAK;
-------
(1) Google Dökümanlar'a sesi yazıya çevirme özelliği geldi
https://www.cnnturk.com/bilim-teknoloji/teknoloji/google-dokumanlara-sesi-yaziya-cevirme-ozelligi-geldi

(2) Google Drive Dokümanlar ile Sesli Yazma Özelliğini Kullanma
https://guney59.blogspot.com/2015/09/google-drive-dokumanlar-ile-sesli-yazma.html

NOTLAR;
-------------
NOT 1: Google'in "sesi yazıya çevirme" özelliğinin bulunduğu her iki platformda (Google Drive ve Google Web Apisi"nde), en iyi şekilde Google Chrome tarayıcısı üzerinde çalışıyor..Diğerlerini pek denemedim..

NOT 2: Google'in "sesi yazıya çevirme" özelliğinin, BLOGGER panelindeki post paylaşımındaki "yazı yazma paneli"ne de gelmesi açıkçası,son derece önemli bir etki olacaktır.. Bu özellik olursa,sadece yazmaya üşenen insanlar için değil, çok sayıdaki engelli vatandaşlarımız için de bu özellik son derece çok faydalı olacaktır diye düşünüyorum.. Bu fikri ortaya atan "Yeşimle Her Telden" bloıg yazarı arkadaşımıza teşekkür ediyoruz..Bence çok güzel bir fikirdi..✔😊

NOT 3: Google Çeviri özelliğinin gelişmesine gelince.. Benim farkettiğim en çok ,yabancı kelimelerin özellikle de "İngilizce cümlelerin,Türkçe'ye çevrilmesi"ndeki değişimlerdi..Yanlız burada dikkat edilmesi gereken iki şey de var;

1) Bu gelişmiş özellik sadece Google Translate'nin kendi sayfası için geçerli. Yani, Google Çeviriyi kullanan bazı uygulamalarda doğru sonuçların çıkması pek mümkün olamayabiliyor..Örneğin, site sayfalarını Türkçeye çeviren uygulamalar,size doğru sonuçları vermeyebilir..

2) Yabancı sitelerdeki İngilizce cümleleri, Google Translate'nin kendi sayfasına kopyala-yapıştır şeklinde yaparken, tam doğru sonuçları alabilmeniz için mutlaka ortadaki virgülleri silmeniz gerekiyor..

Google translateyi kontrol eden yapay zeka,virgülsüz İngilizce cümleleri Türkçe'ye çevirirken, Türkçe'de nerede virgül konulacağını algılıyor ve oraya virgülü kendisi koyuyor. Hatta sadece virgül değil,noktayı da gerekli olan yere kendisi koyuyor.. Yani,sizin ayriyetten virgül ve nokta koymanıza gerek kalmıyor.. Tabii ama yine de ufak tefek hataları olabiliyor,bunu da göze almanız gerekebilir..

NOT 4: Unuttuğum bir şey daha vardı. Google çeviri özelliğinin gelişmesi 2016 yılında duyurulmuştu ama açıkçası ben bu çevirinin düzeldiğini son 2-3 yıldır hiç göremedim. Çünkü dediğim gibi Google Çeviriyi çok sık kullanan biriyim,eğer öyle olsaydı, bunun farkına yıllar önce varırdım. Bu düzelmeleri son birkaç aydır hissetmeye başladım. Yani öyle denildiği gibi 2016 ile 2018 yılları arasında bir düzelme göremedim, açıkçası..Bunu da ayrıyetten bir bilgi olarak vereyim..

✔Researchs and Reviews Author by Ertuğrul Yıldırım 🙂💓

24 yorum:

  1. Devler hızla yapay zekaya yöneldi ama ne kadar doğru tartışılır

    YanıtlaSil
  2. Türkçe olması iyiymiş genelde...dikkate almıyorlardı

    YanıtlaSil
  3. Selamlar nasılsınız? :) Şu an değil ama drive özelliğini deneyeceğim. Google translate benim de çok sık kullandığım bir mecra. Bir dönem ben konuşayım o yazsın diye uğraşmış ama bazı kelimelerimi anlayamayıp yanlışlar yapınca uzaklaşmıştım... Bu postu zaman zaman ziyaret edebilirim. İlgilendiğim bir konu çünkü. Çok teşekkürler. :) Başlığı sesten yazıya çevirme tarzı bir şey koysaydınız google aramalarından daha mı çabuk bulurduk acaba diye bir soru takıldı aklıma.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 'Google sesinizle yazma'linkine gideceğim şimdi, sayfadan çıkmadan teşekkür edeyim :)

      Sil
    2. Drive a girip bir deneme yaptım. Hoş olmuş kelimeleri doğru algılıyor. Üzerinde çalışırım ben bunun. Çok teşekkürler.

      Sil
  4. Güzel bir ilerleme bakıldığında ama faydası ne denli bilinmez... Selam ve Dua ile ...

    YanıtlaSil
  5. Çok faydalı bir yazı olmuş, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  6. Yapay zeka falan korkutuyor beni herkes blog keşif etkinliği adlı yazımı okumaya davetlidir

    YanıtlaSil
  7. bu sesi yazıya çevirme özelliği gerçekten büyük öneme sahip ünivresitede harika sunum dosyaları hazırladım bu sayede ^_^

    YanıtlaSil
  8. Ben bu özelliği çok kullanıyorum. Teknoloji çok ilerledi, çok gelişti. Sonu da iyi olsun inşallah 🙏

    YanıtlaSil
  9. google al. hadi hayırlısıı. ben de mesela laptopuma "hal" diyorum. 2001 uzay yolu macerası filmindeki başına buyruk bilgisayarın ismisi :)

    YanıtlaSil
  10. Amannn iyi hoşta gittikçe tembelleşiyor insan yakında yazmayı unutmayalım da 😁

    YanıtlaSil
  11. Sesi yazıya çevirme özellikle blog yazısı için işimi çok kolaylaştırabilirmiş ama gmail 'den kaybediyorum sanırım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şu drive döküman özelliğine kadar iyi geldim de oradan sonra teknik konulardaki kabiliyetsizliğim ortaya çıktı :)))

      Sil
  12. Benim korkum çok kısa bir süre sonra "bu ilkel ırkın yeryüzünde ne işi var "diye bizim çaremize bakmaya kalkmaları :) Olur mu olur ...

    YanıtlaSil
  13. Teknolojiye yetişmekte zorlanıyoruz artık.Daha bakalım neler neler göreceğiz?

    YanıtlaSil
  14. Yapay zeka daha da gelişecek. Bunlar bir başlangıç diye düşünüyorum.
    Google Translate 2016 yılında bir güncelleme ile devrim niteliğinde Türkçe çevirileri düzeltti.

    Bununla ilgili yazım:
    https://www.sosyalmedyakafe.com/2016/11/yeni-google-translate-guncellemesi-turkce.html

    Araştırmacı ve kapsamlı makalalerin çok faydalı. Tebrik ederim Ertuğrul.

    YanıtlaSil
  15. Yapay zekalarla ilgili konuları merakla takip ederim. Bu gidişle bilim kurgu filmlerindeki birçok şey gerçek olacak gibi.

    YanıtlaSil
  16. Yepyeni bir çağın başındayız. Yapay zeka, Ay'da yetişen patates...Evet Ertuğrul Bey, bizler Orta Çağ zihniyeti ile uğraşırken el alem çağ üstüne çağ atlıyor! Güzel bir çalışma ile nelerle uğraştığımızı bize hatırlattınız. Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  17. Sesi yazıya çevirme özelliği yararlı bir işleve sahip. Dediğiniz gibi kalkıp kağıt kalem aramaktan veya ekrana yazıp not etmekten daha pratik. :)

    YanıtlaSil
  18. Bu özelligi sevdim. Henüz kullanmaya baslamadim ama bazen ihtiyac duyabilirim.

    YanıtlaSil
  19. Konuyla ilgili değil sadece duyuru yapmak istedim...Değerli Blog arkadaşım, İnsana Davet sitesinin mobil uygulamasını bu hafta çıkarttık. Sizi de uygulamayı kullanmaya davet ediyorum, uygulmanın linkini sitemde bulabilirsiniz. Blogger da paylaşımlarınız daim olur inşaallah... Destekleriniz için şimdiden teşekkür ederim, sağlıcakla kalın...Selam ve Dua ile...

    YanıtlaSil
  20. Gerçekten enteresan bir bilgi olmuş, teşekkürler.

    YanıtlaSil

YORUM UYARISI : Yorumlara link ve telefon numarası bırakmak,küfür,hakaret vb gibi suç unsuru olabilecek ve herhangi bir sorunda yasal soruşturma sözkonusu olabilecek bir isim vermek vb gibi yazılar yazmak yasaktır.Özellikle de bunları Unknow olarak yayınlayan yorumlar dikkate alınmayacaktır.Tespit edilirse yayınlanmaz yada silinir..